Krenimo Poljskim putem

Za blog piše: Miljenko Kniewald
Civilni pilot: 20 godina letačkog iskustva.
Novinar: 28 godina prati vojno zrakoplovne teme i događaje.
pjimage
Umjesto uvoda:
Da skratim. Prateći situaciju oko nabavke vojnih zrakoplova, primjetio sam da se tkz. “analitičari” okreću kako vjetar puše i iz njih umjesto struke, progovara glas partije. Pa su tako odjednom  Gripen i Mirage postali najbolja opcija!? Vrlo prozirno gospodo s Vazelinom. SAD svoje avione prodaje saveznicima a mi to već odavno nismo. Jude su na strani globalista a Višegradsku skupinu više nitko ni ne spominje. Zato sam zamolio gosp. Kniewalda da o toj temi napiše par riječi za moj skromni blog. Ukratko, čovjek je: Domoljub,stručnjak i potpuno neovisan. Vrijedi pročitati.
-(Urbani D.) “ZA DOMOVINU SPREMNI”

Krenimo Poljskim putem

Stvarno živimo u zemlji silnog nacionalnog bogatstva i u zemlji sveopćih čuda. U zemlji u kojoj na godišnjoj razini ulupamo silne milijarde kuna u beskorisne udruge, agencije, zavode, vijeća i naramak izmišljenih sinekura vodi se ljuti boj za svaku procjenu, svaku kunu troška za višenamjenski borbeni zrakoplov Republike Hrvatske. Sva ta kvazi skrb je jedno obično izmišljanje tople vode i vrlo podlo podmetanje noge ovoj Državi. Sredinom ove godine nemalo sam ostao iznenađen kada je realna “best buy” ponuda Izraelske države otpala pod silinom udara združenih snaga 5.kolone, medijskog kanalizacijskog šahtovlja i Saborskog amaterskog kluba modelara-maketara (sekte znane kao udruga građana-SDP).

Od prije je Hrvatskom narodu poznat modus operandi predmetnih kada su još kao SKH između prvog i drugog kruga prvih slobodnih, parlamentarnih izbora 1990.godine, pod okriljem tmine i u suradnji sa zloglasnim KOS-om kompletno oružje i opremu TO Republike Hrvatske vrijednu milijarde kuna jednostavno oteli Hrvatskom narodu. Svo to u tom trenutku potrebno oružje i oprema završila je u rukama neprijatelja a nešto kasnije i agresora na Hrvatsku. Ta ista sekta je samo godinu dana kasnije napustila Hrvatski državni sabor, 25.lipnja 1991.godine kada se je glasovalo o proglašenju suverene i samostalne Republike Hrvatske. Svu tu sramotu ne može isprati niti flota tankera micelarne vode. Na moju veliku žalost i njih se nešto pita.

Pitaju se i Vrdoljaci, Bandićevi žetončići, pita se i Sauchica. Dojam se stvara i lobističkim prenemaganjima. Nažalost pita se notornog nositelja kapi limunovog soka. Da,za odabir višenamjenskog borbenog zrakoplova pita se i Pupovca. U tom kolopletu interesa provodi se i ovaj krug prikupljanja ponuda, uz dodatak smanjenja broja članova zrakoplovne struke u korist bijelih ovratnika te neizostavnog tragača za crnim labudom.

Oduvijek sam zagovarao opciju da izbor borbenog zrakoplova prepustimo onima koji će u njih sjesti, te onima čije će ruke te platforme i održavati. Zašto slijediti Poljski put? Poljska sa suverenističkom Vladom, Predsjednikom te čvrstom katoličkom većinom, u svakom je trenutku mudro kapitalizirala neraskidivu poveznicu s dijasporom (SAD) te svježom NATO koncepcijom prednje prisutnosti. Rezultati te i takve politike mogu i za nas biti poučni. Ratno zrakoplovstvo Poljske države sustavno i planski škartira zastarjelu rusku tehniku. U povijest uskoro odlaze SU-22,Mig-21 i Mig-29.

Poljaci su 2006.godine započeli sa obukom ljudstva, gradnjom infrastrukture zrakoplovnih središta, nabavom modernih ubojnih sredstava i na posljetku stjecanjem svih potrebnih NATO certifikata za uvođenje u puni operativni proces F-16 C/D Block 50/52. Svi ti certifikati, kvalitetno školovanje na superiornom zrakoplovu danas im omogućuju letenje u svim meteorološkim uvjetima, instrumentalnim pravilima letenja, te nimalo nevažno – letenje noću. Ne manje bitna značajka odabira F-16 je i mogućnost dugotrajnog leta korištenjem
dopune goriva u zraku.

Njihova ukupna, razvojna koncepcija ratnog zrakoplovstva nije na tome stala. 2016.godine u procese školovanja inkorporirali su i 8 naprednih mlaznih zrakoplova talijanske proizvodnje, M-346 Master. Poljska kao čvrsta sastavnica NATO i Višegradske skupine odgovorno raspodjeljuje svoj vojni proračun tako da za razliku od Hrvatskog ratnog zrakoplovstva temeljnu selekciju budućih pilota/pilotkinja a po uzoru na sve bitne članice NATO, provodi na jedrilicama uz vrhunske nastavnike letenja nakon čega njihovi mladi piloti/pilotkinje vrlo brzo i uspješno prelaze na zrakoplov više kategorije. Za razliku od nas gdje se temeljna selekcija (10 sati letenja) vrši na motornom zrakoplovu Zlin-242 po kudikamo skupljoj cijeni sata leta.

Poljskim procesom temeljne selekcije i obuke civilnom djelu zrakoplovstva ostaje sjajan potencijal mladih pilota/pilotkinja. Tako posložena struktura zrakoplova, obuke i školovanja potpuno zadovoljava dugoročno planiranje sredstava, broj pilota/pilotkinja te jamči stabilan i jak sustav nacionalne sigurnosti i obrane. Nisu dvojili nakon izbora F-16 u platformu koja će logično nastaviti modernizaciju bojeve sposobnosti. Razumno su ostali kod istog proizvođača, Lockheed Martina i odabrali trenutno najprodavaniju platformu, F-35 Lightning II. Do bola logično!

Potvrda čvrstine te odluke i sjajan PR stigao je ovog proljeća kada je Poljski Predsjednik Andrzej Duda posjetio Washington i Bijelu kuću te se fotografirao sa Predsjednikom SAD u Ovalnom uredu kada je svojim potpisom na promemoriju Poljskom narodu namaknuo 32 primjerka F-35. Dok tim putem ne krenemo do tada će se naši Vrhovni fotografirati ispred ograde Bijele kuće ili po hodnicima UN.

Vratimo se u našu domaju. Samo oni sa najlošijim kartam rukama mogli su zlurado ministra Krstičevića zboriti i misliti da je ekipa oko skup naivaca. Zimus kada je stao u projekt BARAK vrlo je izvjesno da su ministar i pridružena mu ekipa imali informaciju o svijetskoj ekspanziji naruđbi F-35 zemalja članica i ne članica NATO, te tiho povukli ručnu kočnicu znajući da vrlo uskoro treba biti spretan trgovac i pregovarač zbog velikih zaliha više ili manje solidnih, rabljenih zrakoplova F-16. Istaknute članice NATO i sama zemlja proizvođač Fighting Falcona prelaze ili su već u prelaznoj fazi na F-35. Svakom dobrom trgovcu uz kojeg pridruženog pilota i tehničara pravi je gušt gledati pad cijena polovnih zrakoplova, a uz dobro vođene pregovore dodatno rušiti cijenu.

U novonastalim okolnostima niti cijena Baraka više nije ona od zimus. Pogotovo kada u pregovorima sa najjačim igračima imaš pravi žetončić u đepu – LNG terminal na Krku. Tada nije tako neostvariva opcija, u kojoj naš najoštriji nož u kuhinjskoj ladici kao prelazna faza vrlo uskoro postaje F-16 Block 50/52 ili F-16 Barak (nikako ogoljena verzija!) Do dana kada je logičan prijelaz i nada nakon uvođenja novih procedura, tehnologija, novih inženjera strojarstva, elektrotehnike i aeronautike te dobrog planiranja vojnog proračuna (bar 10 godina unaprijed) da u Hrvatsku zrakoplovnu bazu sleti prvi par F-35 Lightning II. Ovih dana se spominju i nekakvi problemi i bolesti od kojih pobolijeva F-35. Ništa neobično, ništa novo.

Proces do upotrebljive,ubojite platforme prošao je svaki danas dokazani lovac-ubojica. U svom cjelokupnom trenažnom i borbenom vijeku F-16 je pobolijevao od “dječjih bolesti“- stabilnost leta pri određenim brzinama po poprečnoj osi zrakoplova te aerodinamički otpori i turbulentna strujanja pod oba krila izazvana velikim podvjesnim spremnicima goriva. Sva ta problematika je anulirana kroz modernizaciju u Block 50/52,7 0/72 V. Svaka anomalija na Lightningu II zasigurno inženjere Lockheed Martina podsjeti samo na novi radni dan u uredu. I svaka naša odluka koja bi išla ispod F16/F-35 bila bi dugoročno loša. Bijeg od EU Frankensteina bio bi nasušna potreba i logičan potez, dugoročno.

I najnoviji događaji u putničkom zrakoplovstvu govore u prilog strpljenju i dobroj poziciji za pregovore te povoljnije cijene. Nedavno je na bubanj otišao Thomas Cook i njegova 152 zrakoplova te jučer Adria Airways sa 14 komada dobro očuvanih i potentnih zrakoplova. Sapientis Sat! Uz sve te argumente i povoljni tijek događaja na tržištu borbenih zrakoplova, nemir i titraj očnog kapka je još uvijek prisutan jer živimo u zemlji čuda u kojoj je više odgovornih i sudski proces je žuran za razbojstvo trafike u zagrebačkom gradskom naselju Središće, nasuprot odgovornosti u suspektnoj modernizaciji 12 primjeraka Mig-21 u Ukrajini, vrijednoj 100-injak milijuna kuna.

Živimo u zemlji u kojoj se treba diviti sportašima koji ostave iza sebe urednu svlačionicu, dječjim vrtićima kontra F-16/35. Živimo u domaji gdje saborski zastupnik Hrelja izvali: “Ne trebaju nam ratni avioni, nismo ih niti imali u Domovinskom ratu a pobijedili smo“. U ovoj zemlji čuda moguće je da povjerenstvo za nabavu višenamjenskog borbenog zrakoplova zatraži i pravorijek GONG-a.

Miljenko Kniewald

1 Comment

  1. Ja osobno ne mogu prežaliti posao s Izraelom i njihovim zrakoplovima. Prvo zato što su to bili dokazani zrakoplovi u konstantnim bojnim djelovanjima i konstantnim modificiranjima učeći na nedostacima tijekom djelovanja. Kada smo kod starih “kanti” kako su ih neki zvali to ne odgovara istini jer se zna točno koji dio ima vremenski rok, ili sate leta i tada se mijenja,servisira i sl. Tako da su to floskule i zlonamjerni komentari, pod uvjetom da su dnevnici radova točni (tu je mala zadrška) Od Šveđane ne bih kupio niti napršnjak jer su neozbiljni. To mogu potvrditi jer nam nisu htjeli prodati navigacijski uređaj za rakete kopno-more koje su oduzete iz baze JNA Žrnovnice kraj Splita koje su nam trebale ko suho zlato u to vrijeme.Tko im može više vjerovati ako ponovo dođe do slične situacije. Francuzi!? Neznam tu sam skeptičan. Opet trebamo gledati namjenu i za što trebamo zrakoplove. Meni je glupo čitati članke u kojem se uspoređuju Dva zrakoplova različitog tipa i namijene. Eto to je moje laičko gledište koje ne mora biti točno .

    Liked by 1 person

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s